Improving Students Reading by Using Comic at SMP Negeri 6 Lubuklinggau
DOI:
https://doi.org/10.58740/juwara.v4i1.84Keywords:
improving, narrative text, comicAbstract
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh potensial komik dalam pembelajaran membaca teks narasi. Evaluasi yang digunakan adalah evaluasi formatif dengan Tessemer yang terdiri dari evaluasi diri, one to one, Small Test dan pretest posttest. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, angket dan walkthrough interview serta tes. Hasil Penelitian Menunjukkan bahwa komik sebagai media pembelajaran yang dikembangkan dalam penelitian ini terbukti valid, praktis dan mempunyai pengaruh potensial terhadap kemampuan pemahaman membaca. Disarankan kepada guru dan siswa untuk menggunakan komik sebagai media pembelajaran pada topik teks Narasi, karena telah terbukti valid, praktis dan berpotensi berpengaruh terhadap kemampuan siswa dalam pemahaman membaca dan agar peneliti lain menggunakan media komik. sebagai referensi dalam mengembangkan penelitian serupa.
ABSTRACT
The aim of this study was to determine the potential influence of comics in learning to read narrative texts. The evaluation used was formative evaluation with Tessemer which consists of self-evaluation, one to one, Small Test and pretest posttest. Data collection techniques used interviews, questionnaires and walkthrough interviews and tests. Research results show that comics as a learning medium developed in this study were proven to be valid, practical and have a potential influence on reading comprehension abilities. It was recommended for teachers and students to use comics as a learning medium on the topic of Narrative texts, because they have been proven to be valid, practical and have the potential to influence students' abilities in reading comprehension and for other researchers to use comic media. as a reference in developing similar research.
References
Arini, Ria. 2017. Development of English Learning Comic to Understand Narrative Texts (Fables) in Madrasah Tsanawiyah. LPPM ABA Bina Insan Indonesia.
Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Astuti, P. 2019. Pengembangan Media Komik yang Efektif Pada Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Meningkatkan Keterampilan membaca di madrasah Tsanawiyah Subulusalam Kayuagung.Unpublish, Palembang: Program Pascasarjana Universitas Sriwijaya.
Daryanto, 2020. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media
Diah, N, M. Ismail M, Hamid, P,M &Ahmad, S, 2014. A Development of a Computer Assisted Software (AjaW) That Encourage Jawi Writing dor Children. Education.
Johana, M., & Widayanti, A. 2017. Komik Sebagai Media Pembelajaran Bahasa yang Komunikatif bagi Siswa SMP Embaran Ilmu Kependidikan.
Kurniawan, a & Suparyogi, R, A. 2015. Pemanfaatan komik sebagai salah satu sumber belajar. Teknologi Pembelajaran Upaya Peningkatan Kualitas dan Produktivitas Sumber Daya Manusia. Jakarta: Universitas Terbuka.
Miharso, Y. 2016 Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
Riduwan. 2014. Belajar Mudah Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sadiman. 2018. Media Pendidikan (Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatanya), Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sudjana, N., 7 Rivai, A. 2021, Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Tessmer, M . 2015. Planning and Conducting Formative Evaluations. Philadelpia: Kogan Page.
Warsita, B. 2018. Teknologi Pembelajaran . Jakarta: Rineka Cipta
Zuldawati, W. 2018. Teaching Narrative Text by Using Breaking up the Next Strategy to the Seventh Grade Students of Junior High School.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Astri Riance, Yuni Iswanto, Andika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JUWARA Jurnal Wawasan dan Aksara provides open access to anyone so that the information and findings in these articles are useful for everyone. This journal's article content can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license used.