Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Turunan Fungsi Kelas XI SMA
DOI:
https://doi.org/10.58740/juwara.v2i1.35Keywords:
Kemampuan Pemahaman Matematis, Turunan Fungsi, Mathematical Understanding Ability, Derivative FunctionAbstract
Tujuan penelitian adalah menganalisis kemampuan pemahaman matematis siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode deskriptif. Subjek penelitiannya adalah siswa kelas XI.instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes kemampuan pemahaman matematis siswa yang berjumlah 3 soal sesuai dengan indikator pemahaman matematis siswa. Setelah pengumpulan data, peneliti menganalisis hasil pengerjaan soal kemampuan pemahaman matematis dan hasil wawancara untuk melihat kemampuan pemahaman matematis siswa. Berdasarkan analisis data dapat disimpulkan bahwa kemampuan pemahaman matematis siswa kelas XI SMA Kristen Filadelfia masih rendah yang ditunjukkan dengan terdapatnya banyak kekeliruan penyelesaian soal kemampuan pemahaman matematis khususnya pada indicator menyatakan ulang sebuah konsep dalam materi turunan fungsi, memberi contoh dan bukan contoh dari konsep, setra pada indikator menyajikan konsep dalam berbagai representasi matematis yang dinyatakan dalam materi turunan fungsi. .
Abstract
The purpose of this research is to analyze the students’ mathematical understanding ability. The method used in this research is descrivtive method. The research subjects were XI grade students. The instrument used in this study was a test of students’ mathematical understanding abilities, which consisted of 3 questions according to the indicators of students’ mathematical understanding. After colleting data, the researcher analyzed the results of working on the mathematical understanding ability and interview results to see the students’ mathematical understanding ability. Based on data analysis, it can be concluded that the mathematical understanding ability of grade XI students is still low, which is indicated by the presence of many errors in solving problems of mathematical understanding ability, especially on indicators of restating concepts in function derivative materials, providing examples and not examples of concept, and indicators presenting concepts in various mathematical representations expressed intrems of derivative function.
References
Alan, U. F., & Afriansyah, E. A. (2017). Kemampuan pemahaman matematis siswa melalui model pembelajaran auditory intellectualy repetition dan problem based learning. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 67-78.
Departemen Pendidikan Nasional. (2004). Peraturan Menteri Nomor 506/C/Kep/PP/2004.
Fitriani, K. & Maulana. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Kelas V Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Universitas Pendidikan Indonesia, 3(1), 40-52.
Kurniadi, G., & Purwaningrum, J. P. (2018). Kemampuan pemahaman matematis siswa melalui discovery learning berbantuan asesmen hands on activities. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 8-13.
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2018). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Malihatuddarojah, D., & Prahmana, R. C. I. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan permasalahan operasi bentuk aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 1-8.
Padhila, A., & Rully Charitas, I. P. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Materi Bentuk Pangkat Akar dan Logaritma di SMK. JHM, Jurnal Of Hanoi Math, 2.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian & Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Sulisworo, D., & Permprayoon, K. (2018). What is the Better Social Media for Mathematics Learning? A Case Study at A Rural School in Yogyakarta, Indonesia. International Journal on Emerging Mathematics Education, 2(1), 39-48.
Susiaty, U. D., Firdaus, M., & Hodiyanto, H. (2017). Analisis kesulitan belajar mahasiswa program studi pendidikan matematika dalam mempelajari matematika ekonomi. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lea, Theresia Sukma Mantili, Etthy Christin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JUWARA: Jurnal Wawasan dan Aksara provides open access to anyone so that the information and findings in these articles are useful for everyone. This journal's article content can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license used.