Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Perilaku Siswa

Authors

  • Putri Maharani Anom Sari Universitas Islam Jakarta
  • Mugiyono Universitas Islam Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.58740/juwara.v4i2.242

Keywords:

learning, islamic religious education, student behavior

Abstract

This study aims to explore the significant impact of Islamic education learning on student behavior. The methodology employed in this study is a quantitative approach through sample selection. Sample selection among students was conducted using purposive sampling methods. The findings of this study indicate that there is a moderate impact of Islamic education learning on student behavior, with an analyzed influence level of 0.593 or 59.34%. In conducting the analysis, the product moment correlation technique was applied. From the Product Moment "r" Value Table, it was revealed that with a df of 31, the Product Moment "r" values obtained at a significance level of 5% are 0.355 and at 1% are 0.456. Comparing the "ro" value achieved by the researcher, which is 0.593, with the "rt" values, each being 0.355 and 0.456, it is evident that "ro" exceeds "rt" at both the 5% and 1% significance levels. Consequently, the Null Hypothesis is rejected and the Alternative Hypothesis is accepted. This indicates a significant impact of the Islamic Education Learning on Student Behavior at SDN Cipinang 03 Pagi Jakarta.

References

Amirullah, & Hermawan, S. (2018). Metode penelitian bisnis: Pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Malang: Media Nusa Creative.

Arifin. (1978). Hubungan timbal balik pendidikan agama Islam di lingkungan sekolah dan keluarga. Jakarta: Bulan Bintang.

Baba, M. A. (2018). Dasar-dasar dan ruang lingkup pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Ilmiah Iqra’, 6(1), 1–18.

Daulay, H. P. (2014). Pendidikan Islam dalam perspektif filsafat. Jakarta: Kencana.

Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo. (2001). Paradigma pendidikan Islam (Cet. ke-1). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hafiz, M. (2008). Peranan pendidikan Islam dalam membangun karakter generasi muda. Jakarta: Pustaka Islam.

Haidar, A. (2014). Konsep pendidikan Islam dan implementasinya. Yogyakarta: Pustaka Al-Kautsar.

Irwan. (2017). Etika dan perilaku kesehatan. Yogyakarta: CV Absolute Media.

Khairani, M. (2013). Psikologi belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Kurniawan, D. (2014). Pembelajaran tematik, praktik, dan penilaian. Bandung: Alfabeta.

Labudasari, E., & Sriastria, W. (2018). Perkembangan emosi pada anak sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Cirebon.

Masdub, & Khaliq, A. (2015). Sosiologi pendidikan agama Islam (suatu pendekatan sosio religius). Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

May, A. (2015). Melacak peranan tujuan pendidikan dalam perspektif Islam. Tsaqafah, 11(2), 209.

Nata, A. (2017). Sejarah pertumbuhan dan perkembangan lembaga-lembaga pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Okviana. (2015). Hubungan antara konformitas dengan kecenderungan perilaku bullying. Jakarta: Salemba Medika.

Pemerintah Republik Indonesia. (2007). Peraturan Pemerintah Nomor 55 Tahun 2007 tentang Pendidikan Agama dan Keagamaan. Jakarta: Kementerian Agama.

Rohman, M., & Hairudin, H. (2014). Aspek normatif dalam pendidikan Islam. Bandung: Nurani Publishing.

Rohman, M., & Hairudin, H. (2018). Konsep tujuan pendidikan Islam perspektif nilai-nilai sosial-kultural. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 21.

Rusmin, M. B. (2017). Konsep dan tujuan pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, 6(1), 72.

Susanto, A. (2016). Teori belajar & pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Surahman, E., & Mukminan. (2017). Peran guru IPS sebagai pendidik dan pengajar dalam meningkatkan sikap sosial dan tanggung jawab sosial siswa SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 1–13.

Swastha, B. D., & Handoko, T. H. (2017). Manajemen pemasaran: Analisa perilaku konsumen (Edisi III). Yogyakarta: BPF.

Syafi’e, I. (2015). Tujuan pendidikan Islam. 6 November, 1–16.

Yunus, M. (1985). Sejarah pendidikan Islam. Jakarta: Hidakarya Agung.

Downloads

Published

2024-11-25

How to Cite

Sari, P. M. A., & Mugiyono, M. (2024). Pengaruh Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Perilaku Siswa. Juwara: Jurnal Wawasan Dan Aksara, 4(2), 500–509. https://doi.org/10.58740/juwara.v4i2.242

Issue

Section

Articles