Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.58740/juwara.v4i2.229Keywords:
learning media, kahoot, learning outcomesAbstract
This study aims to examine the effect of the Kahoot learning media on student learning outcomes at SMK Pelita Tiga Jakarta. The use of Kahoot as a learning media was chosen due to its efficiency, innovativeness, and ability to help achieve learning objectives at a lower cost. The research method used is a quantitative approach with a correlation method. This study involved 24 students selected using the Cluster Sampling technique. Data collection was conducted through questionnaires and documentation, while data analysis was performed using the product moment correlation technique. Based on calculations, the product moment correlation value for 24 degrees of freedom (df) at a 5% significance level is 0.404, and at a 1% significance level is 0.515. The analysis results show that the observed correlation value (ro) of 0.617 is greater than the table value (rt) at both significance levels. Therefore, the null hypothesis is rejected, and the alternative hypothesis is accepted, indicating a positive effect of Kahoot learning media on student learning outcomes at SMK Pelita Tiga Jakarta. The implication of this study is that Kahoot can be an effective alternative learning media to improve student learning outcomes.
References
Ali, M. (2018). Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.
Astriyani, S. (2022). Pengaruh Pemanfaatan Multimedia Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 2(2), 157-163.
Budiman, R. D. A., & Nurbani, N. (2019). Pengembangan media pembelajaran pengenalan sistem operasi berbasis android. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(2), 183-197.
Budiman, R. D. A., & Verawardina, U. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Perakitan Komputer Berbasis Augmented Reality. METIK JURNAL, 3(1), 38-45.
Dwi, A. (2023). Macam-macam Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
Farid, Z. L., & A. W. (2018). Efektifitas Penggunaan Kahoot untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Gres.
Gres, N. K. D. (2018). Studi Penerapan Media Kuis Interaktif Berbasis Game Edukasi Kahoot Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan, 12(4), 101-110.
Hamdi, I. (2019). Implementasi Kahoot sebagai Motivasi Pembelajaran. Journal of Civic Education, 5(1), 78-84.
Hartanti, D. (2019). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dengan Media Pembelajaran Interaktif Game Kahoot Berbasis Hypermedia. Prosiding Seminar Nasional: Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0, 120-130.
Haryadi, R., Nuraini, H., & Kansaa, A. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. AtTàlim: Jurnal Pendidikan, 7(1), 2548-4419.
Izzaty, R. E. (2017). Perkembangan Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 142-148.
Kartini, K. S., & Putra, N. T. A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(02), 8–12.
Khoerul Ummah. (2022). No Title. Haaretz, 4(8.5.2017), 2003–2005.
Muhaimin, A. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Sosial bagi Anak. Jurnal Psikologi Pendidikan, 12(3), 45-56.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika. Jurnal Pendidikan Matematika, 659-670.
Ningrum, G. D. K. (2018). Studi Penerapan Aplikasi Kahoot untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(3), 55-61.
Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 33-39. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.
Rista, N., & Ubaydillah, U. (2021). Pengaruh Media Google Classroom terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Kelas VIII SMP Terpadu Ibnu Muay Babelan Bekasi. JUSIE (Jurnal Sosial dan Ilmu Ekonomi), 6(02), 128–137. https://doi.org/10.36665/jusie.v6i02.436
Rohmah, D. N. (2020). Hubungan Antara Motivasi dan Kesiapan Belajar Siswa dengan Hasil Belajar Siswa Kelas VII MTs Al Amien Kota Kediri pada Mata Pelajaran Alqur’an Hadist. Jurnal Pendidikan Islam, 1–46.
Suhartono. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Fikih Materi Pembelajaran Haji dan Umrah melalui Penerapan Metode Advokasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 110-120.
Sumarso. (2019). Pembimbingan Guru Membuat Kuis Online Kahoot. Combro, 44–45.
Suprijono, A. (2017). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Widoyoko, S. E. P. (2017). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Yoga, M. (2018). Implementation of Kahoot Application to Improving Interest of Civic Education Learning. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(2), 56-60.
Yulianti, T., Herkulana, & Achmadi. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1), 1–11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Putri Asti Inayatullah, Suprapto, Nadiah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JUWARA Jurnal Wawasan dan Aksara provides open access to anyone so that the information and findings in these articles are useful for everyone. This journal's article content can be accessed and downloaded for free, following the creative commons license used.