ANALISIS PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN IPA DI SDN 02 BOLI PINTAS
DOI:
https://doi.org/10.58740/denis.v1i01.240Keywords:
Utilization, Learning media, scienceAbstract
The purpose of this study is to describe the effectiveness of science learning media at SDN 02 Boli Pintas. The research methodology used a descriptive qualitative approach, involving the principal, teachers of grades IV, V, and VI, and three assistant teachers in each grade level as research subjects. The data collection methods used were documentation, observation and interviews. Data analysis used the Miles and Huberman data analysis technique, which includes data reduction, data presentation, and conclusion drawing and verification. The results of the analysis show that the use of science learning media is optimal. Some teachers were observed to prefer using self-made media rather than media provided by the school. The media used for science learning by teachers in grades IV, V, and VI include whiteboards, models and materials, the surrounding environment, diagrams, science kits, thermometers, tube frames, and print and digital media.
References
Eliyantika, Eliyantika, Ahmad Hari Witono, and Ilham Syahrul Jiwandono. (2022)"Penggunaan media pembelajaran guru kelas IV SDN Kemiri tahun pelajaran 2021/2022." Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 7.3: 1315-132
Hardiyati, Mikyal (2018). Implementasi Edutaiment Dalam Pembelajaran IPA Kelas IV Di Mi Negeri 1 Banjarnegara Kecamatan Purwareja Klampok Kabupaten Banjarnegara Tahun Pelajaran 2017/2018. Diss. Iain Purwokerto,.
Putri, W. D., & Fitria, N. (2021). Pengaruh video pembelajaran cerita dan lagu terhadap kemampuan berbicara anak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 2(2), 102-113.
Dermawan, D. D., & Andartiani, K. (2022). Worksheets Electronic Development of STEAM-Based to Improve Students' Creative Thinking Ability. Jurnal Hipotenusa, 4(1), 71-81.
Dermawan, D. D., & Maulana, P. (2023). Analisis Berpikir Kritis Pada Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1671-1579.
Dermawan, D. D. (2023). Pengembangan Asesmen Hots Multiple Choice Mengunakan Aplikasi Quizizz Di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1335-1345.
Dermawan, D. D., Wardani, S., & Pranoto, Y. K. S. (2021). Pengembangan instrumen assesmen HOTS pada pembelajaran IPA kelas V Sekolah Dasar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 387-394.
Syahrizal, H., & Yamin, M. (2023). Perspektif Psikologi Pendidikan Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Al-Zayn: Jurnal Ilmu Sosial & Hukum, 1(2), 1-9.
Sanjaya, H. W. (2016). Media komunikasi pembelajaran. Prenada Media.
sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sholihah, Sholihah. (2017) "Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Mufrodat."Tarling: Journal Of Language Education 1.1: 62-76.
Supartini, M., Ilmu, P., Sosial, P., & Sarjana, P. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di Sdn Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 3.
Tri Wulandari, & Adam Mudinillah. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 20.
Utami, R. P. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Google Sites Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Ilmiah, 1(3), 25.
Wahyuni, I. (2022). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar Efektifitas Model Mind Maping dalam Melse (Elementary School Education Journal).
Wahyuni, T., Uswatun, N., & Fauziati, E. (2023). Merdeka Belajar dalam Perspektif Teori Belajar Kognitivisme Jean Piaget. Tsaqofah, 3(1)